کنترل خوب قند خون در دیابت نوع 1 می تواند خطر شکستگی را کاهش دهد

17 ژانویه 2019- احتمال شکستگی استخوان در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که میزان قند خون خود را بخوبی کنترل کرده اند، کمتر است.

در حال حاضر مطالعات نشان داده اند که دیابت با افزایش خطر شکستگی استخوانها ارتباط دارد، اما تاثیر کنترل ضعیف یا خوب گلیسمی بر خطر شکستگی استخوان به طور کامل درک نشده است.

در یک مطالعه ی جدید، محققان دانشگاه بازل در سوئیس به بررسی ارتباط کنترل گلایسمی با خطر شکستگی استخوان در 3،329 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 و 44،275 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 پرداختند.

آنها درصد HbA1c این افراد را در سه سال متوالی دنبال کردند. تیم تحقیقاتی به طور متوسط ​​9 بار HbA1c را در  گروه دیابت نوع 1 و 11 بار در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اندازه گیری نمودند.

بر اساس دستورالعمل موسسه ملی تعالی مراقبت های بهداشتی و درمانی (NICE) میزان HbA1c هدف برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع یک ، 48 میلی مول در مول یا 6.5 درصد است.

به طور کلی، دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 با افزایش خطر عوامل مرتبط همراه بود.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که متوسط مقدار​​HbA1c  آنها بیشتر از 64 میلی مول در مول یا8.0 درصد بود نسبت به افرادی با متوسط ​​HbA1c برابر با  53 میلی مول بر مول یا 7.0 درصد، با افزایش خطر شکستگی استخوان مواجه بودند. اما این ارتباط در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وجود نداشت.

محققان این فرضیه را مطرح کردند که خطر شکستگی استخوان در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 احتمالا به سایر اختلالات مرتبط با دیابت به جای HbA1c، مربوط است.

یکی از نویسندگان این مقاله Sarah Charlier ، از بیمارستان دانشگاه بازل، گفت: با این وجود، خطر شکستگی در دیابت نوع 2 دارای ارتباط معنی دار بالینی است و به دلیل شیوع بالای آن، یکی از مهمترین مشکلات بهداشت جهانی محسوب می شود.

یافته های این تحقیق در Journal of Clinical Endocrinology &Metabolism منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/good-blood-glucose-control-in-type-1-diabetes-could-reduce-fracture-risk-93200022.html